De Aanbidding van het Lam Gods

ZINGENDE en MUSICERENDE ENGELEN

Merkwaardig is wel dat zowel de engel Gabriël als de engelen rondom het altaar vleugels hebben, zoals engelen steeds worden voorgesteld, maar deze engelen niet
We gaan de discussie van één van de concilies niet overdoen (Concilie van Laodiceo in 363) waar de eerbiedwaardige kerkvaders weken discussieerden over het geslacht van de engelen terwijl "buiten" de oorlog woede
De bekendste engelen zijn Gabriël, Michaël, Rafaël en Uriël (alle namen eindigen op el = god)
Dit zijn mannennamen. Ook in de heilge schriften is steeds sprake van Angelos, dit is een mannelijke vorm
Maar engelen zijn geslachtsloos. Ze moeten zich niet voortplanten!
Op het werk van Van Eyck zien die engelen er toch wel heel erg vrouwelijk uit en geen enkele heeft vleugels, zou men de panelen niet beter heten: de zingende vrouwen en de musicerende vrouwen? Is eens iets anders dan de zagende of klagende vrouwen!

Niet te verwarren met putti (enkelvoud putto), dit zijn jonge knaapjes, maar ook met vleugels. Vogels noemen we tenslotte toch ook geen engelen, alhoewel met de duif moet je opletten!
De bekendste putto is Cupido (Eros) zoon van Venus, godin van de liefde. Let op als hij je met zijn kleine pijltje raakt!

Aan de mond en ook wel aan de gelaatsuitdrukkingen kan je duidelijk zien dat de zingende engelen meerstemming zingen, de "nieuwe" manier van zingen die geleidelijk de Gregoriaanse zang vervangt

De musicerende engelen bespelen het orgel, de veder en de harp

Onderaan het werk van Jean Fouquet uit 1450 (KMSKA), "Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen". De zes rode serafijnen staan voor liefde en voor vuur, de drie blauwe cherubijnen voor zuiverheid en lucht. Hier verschijnen ze wel als kleine wezentjes, naakt, net als het kind.


Geopende panelen bovenregister 3

Details over architectonische details in het werk vind je hier.